Det är okey att gråta!

Samhället är ren hjärntvättning och det går i arv, jag återupptar ämnet som jag skrev om i det förra inlägget. Det är mer män som kan känna igen sig i detta ämne och det är för att ni fått höra hela erat liv om att det inte är tillåtet att visa känslor, gråta är en svaghet. Troligen ifrån eran far som hört det ifrån sin far, även kompisar i skolan eller till och med arbetskollegor för det gäller att vara manlig och inte en mes. Män är av det starkare slaget och nu menar jag inte bara muskelmassa, ni ska kunna vara helt pokerface för att känslor är tilldelat kvinnor och kan du inte det så har du troligtvis en vagina! Tankeställare: Hur ska man någonsin våga visa hur man känner när man blir retad eller skrattad åt i ögonblicket man gör det, det är inte någon som ens frågar hur man mår när man tydligt visar att man mår dåligt.

Man blir livrädd och vågar knappt känna efter hur man mår, då trycker man hellre undan sina bekymmer för då riskerar man inte att göra föräldrarna besvikna! Det gäller såklart inte bara män, kvinnor också men vi får höra det på annat sätt. Vi söker bara efter sympati, man är överkänslig eller att få den klassiska frågan om man har mens. Typiskt tjejer att överreagera, kvinnor är ju av det svagare könet så därför får vi lov att gråta och där sneade jag. Män skulle i helvete heller vara bättre än mig, jag är en stark kvinna och ska allt bevisa det för alla andra. Därefter skapar man en sådan sjuk tankegång, det är ju menat att man ska leva efter denna oskrivna regeln. Man får ju höra samma saker hela livet, därför vill jag kalla det hjärntvättning. Man blir ju tillsagd gång på gång hur man ska bete sig, att man faktiskt börjar tro på det sen fortsätter man leva efter den illusionen. Varför inte bli en känslolös robot när man ändå håller på?

Tills den dagen man bara exploderar och det kommer att ske när man bär på sådan hat och sorg. Det är bara frågan om tid. På min högra hand bär jag ärr som aldrig kommer att försvinna, den dagen då min stubin brann helt ned. Jag kollade i spegeln och stod inte ut med åsynen av mig själv, jag hatade den. Det var inte mycket kvar av den där reflekterande mardrömmen efter att jag slagit sönder den, det kändes bättre när man fått ut lite aggression men nästa månad så var man på samma enkelriktade väg igen.
Kom igen, det är en väg! Förr eller senare så kommer det en sväng man kan ta, höger eller vänster!  Det är jätte fint att visa känslor och det vore såklart bättre att gråta en skvätt än att slå sönder saker, bara för att kitteln rinner över när den inte behöver göra det. Självklart tycker jag att man kan få lov att flippa ut lite då och då men det finns bättre sätt att göra det på.. Jag avundas ännu folk som kan gråta offentligt, de vågar visa att dom är ledsna och jag klarar inte ens av att gråta för mig själv. Något som jag önskar att jag kunde göra men hoppas på att kunna göra i framtiden, jag har låtit mig själv hjärntvättas. 

Jag blev inspirerad att skriva om detta ämne efter att en nära i min familj fick höra, både av lärare och klasskamrater hur svag hon är som person när hon grät varenda gång som någon sårat henne. Då var hon kanske 6-7 år gammal vid det tillfället, ett litet barn som visade att hon var ledsen genom gråt. Hon fick höra varje dag hur fel det var och att det bara var jobbigt när hon grinade. Ända tills hon började slå de andra i klassen för att få ut sin aggression på något sätt, jag kan garantera att hon aldrig har varit en våldsam person innan. Hon är en tuff liten rackare nu som går på mellanstadiet men är det egentligen bättre att hon har förvandlats till det motsatta? Det dom skapat henne till men som är missnöjda med sin kreation, hon har ju blivit ett problembarn i stället. Det duger inte heller och flickan vet det, hon tror att hon inte duger som någonting längre. Hon får ju inte vara någonting och kan därefter inte vara någon.

Känslor är mänskligt, glöm inte det som jag gjorde..

Kommentarer:

1 Mats:

Hjärntvätten som vi upplever som barn skulle nog de flesta föräldrar kalla uppfostran. Att det går i arv, ja det gör det ju. "Min mamma gjorde såhär"
Det det stämmer till en viss del. Det jag vet om mina föräldrars uppväxt är jag jävligt glad att mina föräldrar inte uppfostrade mig på samma sätt. ^^

Men vissa inodktrinerade grejjer som går genom generationerna är inte nödvändigtvis dåliga saker heller. Saken är den att man ska ju inte bli en emotionell robot eller en apatisk hamster i samhällets motionshjul. Utan en människa måste även lära sig att tänka själv. Vissa upplever det som jobbigt, vissa upplever det som onödigt. (Lata?)
Vissa orkar inte ta de kontroversiella konflikterna av det heller. Därmed väljer dom att vara trångsynta människor, robotar som låter sig styras av propaganda av föräldrar, regeringen eller i sjukaste fall t.om människan de kallar sin bättre hälft.

Det är enkelt. Mindre komplicerat.


Resten av det du säger att kvinnor är uppfostrade till att vara på ett sätt, män till ett annat.
Det där är ju precis vad feministerna försöker eliminera. Vad har du själv för moraliska tankar omkring det där? Tycker du det ska vara annorlunda?
Jag pratade med en tjej som sa att hon tycker att det ska inte vara någon skillnad på män och kvinnor, förespråkade det här med nyttjandet av ordet "Hen"
Men samtidigt satt hon och sa att hon tänder på/attraheras av "manliga" män?!
Men om hon vill elminera allt som är manligt och kvinnligt, går hon inte emot sig själv då?

Nu är inte jag världens smartaste människa på planeten, men visst det kan ju vara så att hon ville att inget ska vara rätt eller fel specifikt påverkat av vilket kön man är. Men samtidigt eliminerar man ju då också beteckningen. Facken så att säga "Manligt och kvinligt" Dom blir ju inte längre tydliga. Vad är då manligt och kvinligt?

Personligen: Jag har en kuk, därför är jag en man.
Du har en fitta därför är du en kvinna.
Men där slutar också gränsen. Det finns inga känslor, tankar eller saker vi kan göra som egentligen är manligt eller kvinligt.
Tacka fan för att kvinnor kan tjäna lika bra som män. Tacka fan för att jag som kille ska få sitta ner när jag pissar för att inte drälla urin överallt.

Jag var ju själv en robot av samhället/föräldrarnas indoktrination fram tills jag var 24 år gammal.
Jag hade en jävligt klar syn för mig vad som var rätt och fel. Jag såg ju ner på alla runt omkring mig som envisades med att göra alla jävlar tänkbara helt för mig uppenbara misstag.
Tills jag träffade Susanne där och gjorde mitt första misstag själv.
"I was perfect, I don't make mistakes"
Jag gick ju i väggen. Hamnade i den sjuk jävlar depression (Som för vissa tycker är löjligt, det är ju en del av livet det där) Men för mig var det ju omöjligt. Otänkbart.
Nog för att jag har gjort miljoner misstag efteråt också... Men idag försöker jag lära mig av dom.

Man blir inte öppensinnad heller över en natt.
Det tar tid att bearbeta de indoktrinerade sakerna(Läs: hjärntvätten)och försöka se saker från andra vinklar. Andra perspektiv än de man är uppfostrad eller lärt sig att se dessa.
Svårast för mig är moraletiska frågor.
Saker som för mig är självklart rätt eller fel.
Bra eller bara idioti.

Ta dig t.ex som försökte vara där för alla du brydde dig om. Spred ut dig så tunt att du i slutändan egentligen inte lyckades vara där för någon!
Och vad hade du för det?
Det var få som visade någon egentlig uppskattning.
Hur många av dom fanns där för DIG sen?
Men det anses ju vara egotrippat att tänka så.
Jag både älskade dig för den där egenskapen samtidigt som den drev mig till vansinne.
Samtidigt som jag själv var likadan.
Du kallade dig själv ett monster.
Men sanningen är att det var ingen omkring dig som förstod det där. De flesta människor ÄR egotrippade.
Jaget kommer alltid först.

Vissa människor envisas med att förkasta all indoktrination, vägrar lyssna på vad folk säger.
Dom måste se för sig själva. Kan vara hur korkade grejjer som helst, kan ibland vara faktiskt saker

2 Mats:

som visade sig vara rätt val också.
Men det är just den biten, de valen som är så komplicerade. "What if they're wrong? What if they're right?"
Vissa saker kan man tycka är väldigt uppenbara.
(I synnerhet från tredje persons perspektiv)

But love or hate... Inget är ju så svartvitt i verkligheten.


För övrigt är jag ju precis likadan på det där sättet, visar mina känslor med ilska.
Försöker hålla det till jag är själv, ensam bakom stängda dörrar. Där ingan kan se det, eller behöva ta skada av det.
Tar alltid ut det på materiella ting.
Det händer att jag inte orkar det heller längre.
Det finns stunder jag varit tvungen att parkera bilen någonstans, jag klarar inte av att köra längre. Faller i gråt. Alltid bakom stängda dörrar.
"Never let them see you bleed..."


Kan ta ett exempel från min egen familj på det där med lam generationsindoktrination:
Man far dricker ju fortfarande rätt så hårt. Typ direkt han kommer hem från jobbet kommer den där billiga skitwhiskey'n fram.
När man ifrågasätter det så svara han bara;
"Min far gjorde ju så"
Ja... Och han förlorade ju inte bara körkortet utan även sin fru samt levde ensam sista åren av sitt liv och slutade med hjärtinfarkt. Han söp ihjäl sig alltså. "är det din förebild?" sa jag.
Trots att han vet hur jävlar korkat det är.
Hur mycket han skadar alla runt omkring sig.
Sen kan man ju då ifrågasätta "ska jag tänka på alla andra tycker du" Det är ju det klassiska svaret man bruka få. Svaret är enkelt.
"Nej, tänk på dig själv (på rätt sätt) och alla runt omkring dig kommer också att bli lyckliga. Alla som bryr sig om dig vill säga. Alla andra betyder ändå ingenting i slutändan."

Det låter enkelt. Men är det, det?
Det som verkar fel för alla andra känns rätt för honom. Han la ner sitt livs verk. 35 års arbete åt helvete. Det egna företaget pratar jag om då.
Han klarar inte av att släppa det.
Bitterheten. Han erkänner det inte heller.
Men jag ser ju hur han helt tappat gnistan.
Det var som en on/off knapp.

Men vad ska man göra då?
Det går ju inte att indoktrinera, tala om för en person vad dom ska och inte ska göra.
Hur visar man en person en dörr, these are your choices, hur talar man om för en person vad dom KAN göra? Utan att verka vara en narcissistisk besserwisser.

Har du försökt prata med din släkting dära?
Försökt lära henne att inte upprepa DINA misstag?
(like I tried with you)
Mitt tips är att säga såhär; "Behandla folk som du själv vill bli behandlad. Bygg din egen uppfattning, det kommer ta hela ditt liv. Skulle du uppskatta att få din personlighet, ditt beteende och sätt att vara och tänka använt mot dig? I synnerhet från någon du bryr dig om! Bygg din egen personlighet därefter"

Det är vad det innebär, att vara sig själv.

3 Henrik:

Det är viktigt och sant det du skriver, och många har nog liknande erfarenheter som de kanske inte är medvetna om eller plågas av.

Kommentera här: