Det är inte okey att gråta!

När jag är arg, skrattar jag. När jag är ledsen, skattar jag ännu mer! Om jag blir sårad så ler jag bara bort det och många vill tro att inget i hela världen kan skada en. Men är det en starkhet eller bara rent självförsvar? Jag var för andra gången och pratade med en psykolog för bara någon vecka sen och det var det absolut första han regerade på, det verkade som att jag inte tog någonting på allvar. Jag skojjade bara bort allting för det kändes bättre innombords. Det är mycket lättare än att gråta och tycka synd om sig själv, inte så konstigt att man inte fått hjälp tidigare när man verkat så jävla lycklig. För ca 6 år sedan sökte jag upp en terapeut i hopp om att få veta vad det var för fel på mig, jag blev hemskickad efter ett 10 minuters samtal övertalad om att jag inte behövde någon hjälp alls. Efter det så har jag självklart intalat mig själv att jag inte behöver någons hjälp, jag behövde inte någon!

Alla har sina problem, alla har ett bagage att dra med sig. Det finns ingen där ute som är 100% lycklig med vad dom har och det är lätt att dömma andra efter både utseende och beteende. Andras problem är inte lika viktiga tills det är ens egna, om man tänker på en mammas knarkande son som är ur kontroll så tänker man direkt på dålig uppfostran. Jag tror att föräldrar gör allt för sina barn men alla har en gräns till vart det går för långt, man reagerar bara på olika sätt. Den där pappan som dricker för mycket har ju också ett förflutet och dricker för en anledning, oftast för att dämpa smärta och ångest eller så har han lärt sig det ifrån sin pappa. Man hanterar sina problem på det sätt man själv tror är rätt.

Sanningen är, att jag har också skadat andra. Jag har försummat, dömt, varit orättvis, även druckit lite för mycket vin än man borde. Jag reagerade och agerade på de sätten som jag trodde att man skulle göra. Jag har ångest att vara i hemstaden för jag känner sådan skam och skuld, gentemot andra som jag skadat och gjort illa men jag har gjort mycket gott för mig och medmänniskor också. Mest goda saker, det är bara att de dåliga känns värre och verkar större!

Jag trodde inte att det var tillåtet att gråta för jag har övertalat mig själv att det inte är de, man ska inte visa svaghet. Själv slutade jag att gråta när jag fyllde 12 år, sen dess har jag endast gråtit när jag druckit alkohol och då har det inte varit speciellt roligt att festa heller. När andra trodde att man var en dramaqueen så bar man egentligen på massa sorg som bara bubblade upp till ytan, utan att veta varför. Förhoppningsvis kommer jag över min egen illusion av vad om är rätt och fel, för det existerar inte. Vem vet, en dag kanske jag kan låta mig själv fälla ett par tårar. Utan att skämmas och se det som styrka i stället. Jag tittar på andra, de som kan gråta som starka. För att dom vågar visa sina känslor, något som jag inte klarar av att hantera.

Kommentarer:

1 Mr J:

Bra skrivet, men gråta är ingen svaghet Sandra, snarare tvärtom. Att man vågar se allvaret och bearbeta det, inte fly från det dåliga. Vi har alla skadat folk i våran omgivning, men man måste vara ego också och tänka på sig själv, allt för få som gör det. Kämpa på, allt går att repa med silvertejp ;)

Svar: Tror snarare att fler folk är ego men alla upplever olika. Jag har nog använt silvertejp för länge men det har hållt hittils! :)
Jinx

2 melissa:

är ju precis likadan, har ju fått lära mig att man är svag om man gråter, men det är ju egentligen tvärtom! ganska sent att försöka ändra på det nu, menmen! det är okej att känna efter, måste bara få in det i min skalle, eller jaa vi måste få in det! :)

Svar: Det är aldrig försent att ändra på någonting, det blir bara mer av en utmaning ju längre man väntar!
Jinx

3 melissa:

är ju precis likadan, har ju fått lära mig att man är svag om man gråter, men det är ju egentligen tvärtom! ganska sent att försöka ändra på det nu, menmen! det är okej att känna efter, måste bara få in det i min skalle, eller jaa vi måste få in det! :)

Svar: Det är alrdrig för sent Melissa! Du och jag kommer att ha många fina samtal under denna sommar :)
Jinx

4 Mats:

Första frågan som jag tänker på är, varför kom du aldrig till mig med det här? Jag såg det ju hela tiden... Eller iofs vet jag redan svaret... Jag förstod, men du kände det inte.
Instead of being your solution, I just became another burden. I fucked up, not you.

Andra frågan jag ställer är, är jag en av dom där du känner att du skadade? Är jag en del av de du känner skuld för? Don't. I deserved it.
Jag var så besatt av att tänka på OSS, att jag glömde bort att respektera DIG!

Jag undviker Kalix av precis samma anledning, står inte ut av att vara där. Too many bad memories.
Too much pain. Too much shame.

Änyhow, Precis som Mr J säger; Det är ingen svaghet att gråta. Ibland blir det fan bara för mycket för att orka vara en jäklar stenpelare. Allt går inte att skratta bort hur länge som helst, man kan inte fly för evigt från problem.
Precis som han säger så måste man vara ego ibland.
De som blir besvikna är det bara att förklara för, varför.
Förstår dom inte att du har egna behov, då går ju inte respekten uppenbarligen inte åt båda hållen tyvärr. Men jag vet att du redan vet det här.

Vi överempatiska människor hamnar alltid i den där situationen att man bryr sig för mycket om alla runt i kring en och för lite om oss själva.
Varje gång man försöker, mår man skit.
Klandrar man sig själv. Man tar alltid på sig skulden oavsett vem eller vad eller hur allt gick snett. Spelar ingen roll vems fel det var.
(Ytterst sällan det är den enes fel att två träter iofs i all ära, men det spelar ingen roll!)
Känns det igen? Det är dina ord. (mer eller mindre)
Så jävlar klockrent.

Därför man också bör vara jävligt försiktig med vilka personer man släpper in i sitt liv...
En läxa ingen av oss var särskilt bra på att lära oss.

But shit happens. And life goes on.
Vi kan sitta och klandra oss själva resten av våra liv. Eller så går vi vidare.
"The hardest decision we ever make is to whether move on, or try harder."

Jag blev så jävlar glad när jag pratade med Ipsen, när hon berättade att du verkade äntligen tagit dig ur ditt personliga helvete. Flyttade bort från norrbottens abyss (Kalix). Skaffat dig kille, jobbar som en tok. Heh, allt som fattades var väl Villa, Vovve och Volvo. (Inte för att det kanske är vad du är ute efter men du förstår vad jag menar)
For all intents and purposes, you were finally happy! And that's all I ever wanted for you.

Men så snubblade jag över bloggen här.
Jag hoppas åtminstone jag lyckats ge dig någon slags closure, genom att skriva det här.
If not, well. Du vet vars jag finns.
Jag har samma telefonnummer som tidigare.
Min dörr ÄR och och kommer ALLTID att vara öppen för dig. Om du känner för det.

If not, så förstår jag. Faktiskt.
I couldn't blame you.

/Mats

Svar: Skriv inte till mig!
Jinx

Kommentera här: